Viva Colombia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van SuusenFloor - WaarBenJij.nu Viva Colombia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van SuusenFloor - WaarBenJij.nu

Viva Colombia

Blijf op de hoogte en volg SuusenFloor

14 Mei 2014 | Colombia, Cartagena

Lieve allemaal,

Liggend in een hangmat schrijf ik dit blog, terwijl Suus de ijverige student uithangt en haar Spaanse huiswerk aan het maken is. Afgelopen vrijdag zijn we aangekomen in Colombia, Cartagena. We voelden ons hier direct thuis; een fijn hostel waar we werden opgewacht door een Canadese vriend die we in Mexico ontmoet hebben, lekker eten, mooi weer en een prachtige kleurrijke stad. De Colombiaanse chicas dragen dezelfde strakke t-shirts en bloemetjeslegging als onze buurtbewoners in Noord, dus ook Noord-Gestoord hoeven we niet te missen.

Onze eerste dag in Cartagena, afgelopen zaterdag, begon meteen goed. We hadden afgesproken met onze Canadese vriend. Met nog wat andere Canadese jongens hebben we een boot genomen naar een prachtig eilandje. Palmbomen, witte stranden, verse vis als lunch.. Moeten we nog wel verder reizen!? Hoewel we de hele dag in de schaduw hebben gezeten (niemand zit hier vrijwillig in de zon) zijn we gelijk al verbrand. ‘s Avonds zijn we naar een openlucht concert geweest, een soort Koperen Vis Live, alleen dan met íets meer reggaeton ;) Zondag hebben we de stad verkend en nog even een verfrissende duik genomen in de zee. Het is hier echt ongeloooflijk heet, het liefst zit je de hele dag binnen in de airco.

Maandag zijn we begonnen aan onze twee week durende Spaanse taallessen. Het is een klein schooltje, waar iedereen elkaar kent, net een kleine ‘familia’. De studenten komen overal vandaan en zijn van alle leeftijden. Ons klasje bestaat uit een Duitser, een vrouw uit Japan (haar Spaans klinkt als Japans: onbegrijpelijk), een Zwitser, een Amerikaan en een jongen uit Arabië (ook onverstaanbaar). In de andere klassen zit onder andere een oudere Amerikaanse dame. We durfden niet naar haar leeftijd te vragen, maar ze vertelde ons dat ze net gepensioneerd is en nu voor een aantal maanden Spaans leert in Colombia. Vandaag deed ze ook mee aan de salsales (bij gebrek aan mannen vormde ze een koppel met Suus). Geweldig toch op die leeftijd!? (Niks voor jullie paps&mams, over een jaartje of 10? ;)
Naast de Spaanse lessen, zijn er bijna elke middag activiteiten waar we aan mee kunnen doen. Vanmiddag hebben we kookles gehad, we hebben ‘arepa’ gemaakt, iets typisch Colombiaans. Het is een soort broodje gemaakt van maïsmeel deeg, waarin ei, gehakt en groenten zitten. Klinkt heel gezond, maar het komt neer op een gefrituurde hap. Je begint met het deeg uitrollen en frituren, daarna doe je er gehakt en groente in en frituur je het, daarna ei erin en frituren maar..

Het hostel is erg gezellig. Iedereen is zo open en vriendelijk en heeft enthousiaste verhalen over plaatsen waar ze geweest zijn. Het enthousiasme van iedereen is echt aanstekelijk, we kunnen niet wachten om meer te zien van Colombia en Midden-Amerika! Elke avond Colombiaanse biertjes, swingende muziek, ondergaande zon vanaf de stadsmuur, tientallen nieuwe vrienden, Caribische stranden, tropische temperaturen, geen werk (alleen een beetje huiswerk)…
We houden dit leven nog wel een tijdje vol!

We hopen dat in Nederland ook alles goed gaat!

Veel liefs,
Floor & Suus

• 14 Mei 2014 - 07:25

Elise:

Hier in noord-gestoord ook alles goed! Mn shirtjes zijn nog lekker strak, maar ik ga zo wel ff naar de markt voor een nieuwe legging (tijgerprint ontbreekt in mn garderobe;-)). Wat een jaloersmakend verhaal meiden! Ambraso, Beso!!!

• 14 Mei 2014 - 07:57

Jacky Haije:

Hallo heerlijke wereldse nichtjes van mij
    Hang de hangmat maar voor mij klaar en en en een en heerlijk drankje
    ik kom er aan!!!!!!!!!!
    hasta la vista
    liefs Jacky

• 14 Mei 2014 - 10:40

Opa En Opoe:

Lieve meiden,
    Wat fijn om iets te horen, elke dag keek ik ik of er al wat was maar nu gelukkig raak !.
    Jullie genieten van het weer en alles wat vakantie zo mooi maakt, maar er moet toch ook geleerd worden ?
    Hier alles goed heb net op Matthias gepast en die klept nog in het arabisch denk ik. In elk geval versta ik hem niet, maar dat is geen belemmering voor onze relatie ik krijg altijd een nat kusje als Hilde hem ophaalt.
    Blijven genieten en tot volgende keer, liefs opa en opoe

• 14 Mei 2014 - 11:30

Janneke:

Ha Dames!
    Heerlijk jullie te volgen! Jullie verhalen klinken erg relaxed! Niets is zo mooi als reizen, nieuwe mooie plekken ontdekken, leren uit/ van een andere cultuur en de plaatselijke feestgewoontes ontdekken!
    Enjoy, geniet! Hier alles prima, nog 2 weekjes werken dan zwangerschapsverlof. Fijn!! Dan ik ga ik ook heel hard rekaxen, maar op andere manier ;-).
    Liefs uit Zwolle, Janneke

• 14 Mei 2014 - 13:44

Oa Helga:

wat een verrassing von jullie te horen ik ben wel jaloes als ik dit zo hoor hebben jullie nog een kamertje vrij ik heb alle tijd .genieten jullie maar lekker en tot horens liefs oma.

• 14 Mei 2014 - 14:14

Conny:

Hi lieverds, wat klinkt t weer heerlijk anders dan waar ik nu zit. Achter computer in bruisend Purmerend hard aan t werk

• 14 Mei 2014 - 14:29

Conny:

helft was weggevallen, telefoonproblemen.
    in ieder geval veel plezier. (maar ik weet dat dit geen probleem is) xxxxxxx

• 14 Mei 2014 - 20:12

Marja:

Hoi Floor en Suus,
    Het klinkt heel erg goed! Geniet ervan.
    liefs Marja

• 14 Mei 2014 - 23:35

Milou :

Wauw dat klinkt weer als een droom.. Lekker genieten meiden! En doe voorzichtig!!

• 15 Mei 2014 - 12:57

José :

Dag lieve Suus en Floor, erg leuk om vanuit een redelijk zonnig Driehuis jullie ver weg verslag te lezen. er staan jullie nog heel wat avonturen te wachten.
    Ga al Salsa swingend door deze droomreis heen ! Liefs van Tom en José X

• 15 Mei 2014 - 20:54

Annie Van Buyten:

Hallo lieve meiden !!

Net terug van mijn fietstocht naar Breukelen. 150 km. gefietst.
    wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Wat leuk om jullie verslag te lezen.
    Geniet lekker en tot de volgende keer.

Liefs,oma Annie xxx

• 18 Mei 2014 - 22:04

Mirjam En Marten:

Hola Suus y Floor,
    wat een heerlijke berichten uit Colombia! Zo'n warme ontvangst (in meerder opzichten) dat is een goede start van jullie Latijns-Amerikaanse avontuur.
    En die taallessen ook: para mejorar el Espanol en voor de contacten.
    Aan zon hadden wij hier in NL dit weekend ook niet te klagen. Echt heerlijk zomers!
    Dus dat werd een tuinfeestje voor Elise en Joost die vandaag hun verjaardagen vierden.
    Veel liefs y un abrazo fuerte de Mirjam.

• 20 Mei 2014 - 22:59

Hans:

Het wordt tijd dat ik ook eens reageer. Door alle appjes ben ik natuurlijk ook wel aardig op de hoogte. Hier natuurlijk alles goed. Gewoon hard werken, grasmaaien, rekeningen betalen en andere dingen die jullie allemaal even niet hoeven. Maar ik heb ook gevaren. Met Bernard op de 10.10 een wedstrijd gezeild in Aalsmeer. Het was onze eerste met zo'n groot schip. Er ging natuurlijk van alles mis. Spinaker in de knoop touwtjes die hier en daar braken en te laat aan de start komen. Maar desondanks werden we 25e van de 40 boten. Niet slecht voor beginners toch?
    Jullie moeten ook maar gaan zeilen als jullie de kans krijgen. Zonder herrie van een motor lekker dobberen op een blauwe zee langs romatische eilanden. Zeeziek worden en zeebenen kweken. Kunnen jullie meezeilen als jullie weer terug zijn.
    Intussen is jullie spaans zeker wel weer op Mexico-niveau. Vloeiend slap kletsen met al die interlectuele lonly-planetters. Als je maar plezier hebt!
    Ik ga zo naar bed. Ik moet morgen erg vroeg naar mjin werk. Jullie gaan vast nog wel even naar het strand. We spreken elkaar.
    Dikke zoen,

hans

• 21 Mei 2014 - 15:13

Lia:

Hola S & F,
    wat klinkt dat allemaal weer heerlijk en relaxed! En wat doet het toch denken aan jullie reisverslagen uit Mexico; zo te horen hebben jullie de draad van het Zuid / Midden Amerikaanse leven weer vlotjes opgepakt. Genieten maar, dan wachten wij hier wel op het volgende reisverslag....
    liefs Lia